SoftSkills на інформатиці

Інформатика, як і будь-який інший предмет у школі, існує не лише для того, щоб всі учні стали роботами, програмістами чи операторами комп’ютерного набору хоча би. Насправді, на уроках інформатики розвиваються не лише цифрові компетентності та обчислювальне мислення, але й цілий спектр так званих наскрізних вмінь, або soft skills. Вони проявляються не лише в тому, як ми будуємо уроки, і відповідно взаємодії між учнями, заохочуючи співпрацю, комунікацію з повагою, але й сам предметний зміст сприяє цьому.

Говорячи про особливості спілкування онлайн, неминуче розглядаємо поняття нетикету, поваги до співрозмовника, незалежно від режиму комунікації. Водночас, глобальні мережі відкривають можливість спілкування з представниками різноманітних культур та спільнот – так ми вчимося цінувати різноманітність та усвідомлювати переваги співпраці.

Наприклад, вміння впоратися з помилками – для інформатики є не лише загальним вмінням, але й предметним. Адже хто не стикався із тим, що щось пішло не так? Особливо в темі, що стосується створення власних програм – обов’язково будуть помилки, синтаксичні, логічні та інші. Існує окремий етап роботи над будь-яким програмним проектом – відлагодження – присвячений саме виявленню та виправленню помилок. Оскільки це цілком очікуваний, планований етап роботи над проектом, сама наявність помилок є теж очікуваною і нормальною І це спокійне ставлення до помилки, як до доброї нагоди покращити програму – варто заохочувати, акцентувати і намагатись переносити й на інші ситуації.

Адже стикнувшись із помилкою – головне вміти із нею впоратись, існує цілий набір різних стратегій долання труднощів: https://oksanapas.github.io/unstuck/ і хоча вони сформульовані для відлагодження програмних проектів у середовищі Scratch, ці ідеї цілком придатні й для інших сфер.

Зосередженість, уважність, наполегливість – це ті якості, які можна розвивати при виправленні помилок. Не менш важливою є стратегія покрокового дослідження, розкладання на частинки – декомпозиція, що є складовою обчислювального мислення, предметного інформатичного вміння.

Пошук шаблонів чи закономірностей – теж його частина. І розвивати його можна не лише програмуючи цикли. Насправді, у кожній таблиці є певна закономірність, потрібно навчати її шукати і виявляти. Або розкладати на частинки узори, чи аналізувати пісні та їх приспіви. А знаючи закономірність, можна робити прогнози, передбачати розвиток подій чи виявляти тренди – це елементи стратегічного мислення, також зовсім не зайвого вміння.

Або вміння вчитися. Що ми робимо, коли беремо в руки новий ґаджет? Інструкцію читаємо? Чи експериментуємо в дослідженні? (і потім – читаємо інструкцію) Чому цей підхід не застосувати ширше, особливо в ситуаціях низького ризику? Думаю, що всі погодяться, що власні “ґулі” запам’ятовуються надовго.

І хіба ми не стикались з несподіваним оновленням програм, коли інтерфейс, і навіть звичні функції змінюються, і доводиться пристосовуватись до нових взаємодій? Це ж і є навчання і перенавчання. Практикуючи роботу з різними версіями програм, порівнюючи подане в підручнику і наявне в реальності – ми вчимося вчитися.

Загадки та ребуси слугують не лише цікавинками для урізноманітнення уроків чи домашніх завдань. Для інформатики важливо вміти кодувати повідомлення різними способами, зокрема у ребусах. Це сприяє розвитку гнучкості мислення, креативності та винахідливості.

Креативність на уроках інформатики присутня у багатьох аспектах. Починаючи від робіт зі створення інформаційних продуктів різних типів (графічні зображення, тексти, презентації, анімації, відео-ролики тощо) та програмних проектів, завершуючи тим, що переважна більшість інформатичних задач може мати множину рішень різної ефективності. Вміння побачити різні варіанти, експериментувати із ними, обрати технічні інструменти, які допоможуть втілити ідею в реальність – це ті вміння, які розвиваються на уроках інформатики у найрізноманітніших темах та завданнях.

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s